S/S BORE II.

Byggd 1900 av A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri Helsingør Danmark.

Varvsnummer. 83.

Dimensioner. 58,10 x 8,90 x 4,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 820/ 396/ 250.

Maskineri. En trippel ångmaskin.

Effekt. 950 hk.

Knop 12,0.

Passagerare. 123.

Hyttplatser. 123.

Levererades 11 september 1900 till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1900 09 19. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1915 05 25. Började fartyget brinna tack vare att ett varulager i närheten som stod i brand, Heta flaggor flög över fartyget, som sedan fattade eld. Förklarades total förlust av Sjöassuransföreningen.

1915 06 12. Bärgad och överförd till Sandvikens docka för inspektion, övertagen av Sjöassuransföreningen.

1915 10 16. Såld på auktion till J.W. Paulin, Viborg, Finland.

1915 11 09. Övertagen av Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.

1916 02 16. Tvångsförsäljs till Ryska Statens Sjöministerium, Reparerad och ombyggd till transport ångare.

1916 03 16. Omdöpt till JASTREB i den Ryska Marinen.

1919 10 25. Tog del av den Ryska revolutionen genom att frakta vapen och ammunition till Vinterpalatset där den temporära Ryska Revolutions rådet höll hus.

1923. Överflyttad till Svarta Havet och trafik mellan Odessa - Jalta.

1927. Överflyttad till Sovtorgflot Northern Office Arkhangelsk.

1963. Överlämnad till lokala upphuggare i Murmansk.

S/S BORE II.

Tillbaka till Bore Line.

2012 faktaomfartyg.