S/S BORE.

Byggd 1853 av Motala Werkstads warf, Norrköping.

Varvsnummer. 40.

Dimensioner, 53,94 x 8,20 x 3,50 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 563/ 650.

Maskineri. En Motala 2-cyl, ångmaskin.

Effekt. 160 hk.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. Två Lindbergs 2-cyl, compoundångmaskiner.

Effekt. 240 ihk.

Knop. ?.

Signal. HCRL.

RN. 1644.

Levererades 1853 till handelshuset Schön & Co, Stockholm. Var det största järnbyggda fartyget i Sverige. Byggd som skonertriggad hjulångare.

1853 - 1880. insatt mellan Stockholm - Lübeck. Angjorde även Kalmar och Ystad.

1869. Såld till W Graf, Stockholm.

1870. Såld till Theodor Stange & Co, Lübeck, Tyskland. Registrerad i Sverige, hemmahamn Stockholm.

1874 01. Såld till Rederi Ab Svea, Stockholm.

1881. Ombyggd för propellerdrift och till lastfartyg på W Lindbergs Verkstad och Varfs AB, Stockholm.

1881 10 03. Återlevererad efter ombyggnad.

1881 10. Trafikerade baltiska och ryska hamnar.

1882. Återinsatt på Lübecklinjen.

1885. Upplagd under en period under mitten av 1880-talet p.g.a. ”de usla konjunkturerna endast medför förlust”.

1887. Gjorde 15 resor på linjen Stockholm - Kalmar - Lübeck. Angjorde även Harnäs, Hudiksvall, Swinemünde, Helsingfors och Viborg.

1894 10 01. Rederi AB Svea rekonstrueras och bolagsordningen fastställs genom kunglig resolution. Nytt rederinamn blir Nya Rederi AB Svea.

1909. Utrangerades och blir upphuggen vid Finnboda Varf.  

S/S BORE.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2012 faktaomfartyg.