M/S BOGE.

Byggd 1956 av Sölvesborgs Varv, Sölvesborg, Sverige.

Varvsnummer 45.

Dimensioner. 66,35 x 10,04 x 3,76 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 530/ 270/ 1065.

Maskineri. En 8-cyl, Alpha diesel.

Effekt. 933 kW.

Knop. 12,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 436.

Efter ombyggnad. Bilar. 45. Lastades antingen via ramp eller lyftes ombord. 

RN. 9688.

IMO. 5428142.

1955 10 17. Kölsträckt.

1956 05 28. Sjösatt.

Levererades 19 juli 1956 till p/r BOGE med Rederi Ab Slite och Rederi Ab Jan, Slite som hälftenägare. Huvudredare blev C.B. Myrsten, Slite. 

1956 07. Insatt på olika last rutter, Island, Murmansk, Östersjön och Nordsjön. BOGE gjorde också en långresa med sill från Island till Rio de Janeiro, Santos och Itajai. Tillbaka hade man kaffe i lasten.

1957 02 09. Kolliderade med en tysk ångare i inloppet till Algers hamn. BOGE betydande skador ovcan vattenlinjen.

1957 03 11. Gick på grund vid Nordre Röse, mellan Saltholm och danska fastlandet på resa Casablanca - Hälsingborg. Bärgningsfartyget HARALD och an pråm assisterade. Efter att läktrat över en del av lasten bestående av lös fosfat drogs BOGE loss och infördes till Landskrona.

1959 - 1961. I T/C till Västindiska befraktare och i trafik i Karibien.

1961 05 12. Ankom till Ekensbergs varv i Stockholm för ombyggnad till passagerar- och bilfärja. Fick en "låda" på däck som passageutrymme och på styrbordssida fick hon en port för bilar.

1961 06 23. Insatt för Rederi Ab Myrsten, Slite mellan Simpnäs - Mariehamn under sommaren. Fartygen gick endast dagturer och BOGE låg i Mariehamn nattetid.

1961. Till hösten även turer Norrtälje - Mariehamn.

1961 09. Upplagd i Frederikshavn, Danmark.

1962 04 15. Åter i trafik Simpnäs - Mariehamn.

1962 09 11. Upplagd i Mariehamn.

1963 02. Sålde Rederi Ab Jan sin hälftendel i fartyget till Rederi AB Slite för SEK 983 000.

1963 05 15. Åter i trafik Simpnäs - Mariehamn.

1963 07 19. BOGE räddar en person från en kantrande segelbåt vid Kobba Klintar, den andra seglaren drunknar.

1963 08 26. Sista dagen i trafik, "lådan" togs bort och ställdes i land vid Simpnäs.

1963 09. Såld till Kilhbergs Fartygsagentur Ab, Göteborg för SEK 1,3 milj. Byggdes om i Sölvesborg till lastfartyg.

1963 09 19. Lämnade varvet omdöpt till MARIN.

1966 02. Såld till p/r Marine, Skärhamn med Åke G Pettersson som huvudredare. Omdöpt till MARINE. Pris SEK 1,7 milj.

1968 03. Överförs ägandet till Å.S.P. Rederi Ab Skärhamn, med samma huvudredare som det tidigare rederiet. Pris SEK 688 000.

1975 09. Hemort Göteborg och bolaget omdöpt till Novator Fastighetsbolag Ab.

1976. Under våren upplagd i Göteborg.

1976 11. Såld till Cia Scanow Star Sa, Panama. Omdöpt till MARINER VI och fortsatt upplagd i Göteborg. Pris SEK 0,8 milj.

1977 07. Såld till Sun Coast Ltd (Stellan Carlslund), Road Harbour, Brittiska Jungfruöarna. Omdöpt till SUN COAST.

1977 07 07. Lämnade Göteborg och gick mot Aruba.

1979. Såld till Boge Transport Inc, Panama. Omdöpt till BOGE.

1981 06 19. kl. 15.30 sjönk fartyget i hamnen i Port Limon under lastning av 1315 ton cement. En man omkom vid haveriet och fartyget lades sig på styrbordssidan på botten. Blev TCL och skrotades senare på platsen.

M/S BOGE.

M/S MARINE.

Tillbaka till Rederi Ab Slite.

Tillbaka till Viking Line.

© 2017 faktaomfartyg.