M/S BLENHEIM.

Byggd 1970 av Upper Clyde Shipsbuilder Ltd, Clydebank, Storbritannien.

Varvsnummer 744.

Dimensioner. 149,20 x 20,60 x 6,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 10419/ 5540/ 3721.

Efter ombyggnad. Brt. 12244.

Maskineri. Två Pielstick Crossley 18PC2V-400 dieslar.

Effekt. 13428 kW

Knop. 23,0.

Passagerare. 1107.

På kryssningar. 400.

Efter ombyggnad. 446.

Efter ombyggnad. 1350.

Hyttplatser. 580.

Efter ombyggnad. 446.

Bilar. 300.

Efter ombyggnad. 120.

IMO. 7008001.

1968 11 28. Kölsträckt.

1970 01 10. Sjösatt.

1970 08. Provturer.

Levererades 1 september 1970 till Fred Olsen Ltd, London, England. Fartyget var över 6 månader försenad från varvet på grund av diverse strejker på byggvarvet.

1970 09 08. Ankom London.

1970 09 10 - 1981. Insatt i kryssningstrafik mellan London - Funchal - Santa Cruz de Tenerife - Las Palmas (september - maj).

1971 - 1976. (maj - september) Insatt mellan Kristiansand - Amsterdam/Harwich.

1976 - 1979. (under sommaren) Insatt för Fred Olsen/ Bergen Line mellan Bergen - Cuxhaven.

1980 05 - 1980 09. Insatt för Fred Olsen/ Bergen Line mellan Bergen - Newcastle.

1980 09. Planerades att föra över fartyget till Norska Skeppsregistret, men då strejkar besättningen för att fartyget ska vara kvar under brittisk flagg och blir liggandes i Newcastle under två veckor.

1981 11 17. Såld till DFDS Seacruises Ltd Nassau, Bahamas.

1981 11 24 - 1982 01 18. Ombyggd vid Blohm & Voss, Hamburg.

1981 11 24. Omdöpt till SCANDINAVIAN SEA.

1982 02 09. Döpt i Port Canaveral.

1982 02 12. Insatt mellan Port Canaveral - Freeport.

1983 03. Insatt mellan Jacksonville - Freeport.

1984 03 09. Bröt en brand ut ombord kl 19:30 när fartyget hade 946 passagerare ombord. Lyckades komma in till Port Canaveral och alla passagerare kunde ta sig i land utan några skador.

1984 03 11. Var branden ombord släckt. 

1984  04 02. Skadorna på fartyget var så stora att det förklarades CTL (Constructive Total Loss).

1984 05 05. Såld till Sea Protector Maritime Inc, Monrovia, Liberia (A. Lelakis Pireus, Grekland).  Skulle bogserades mot Eleusis, Grekland för återuppbyggnad.

1985. Såld till Pan Ocean Navigation Inc, Panama. Omdöpt till VENUS VENTURER.

1985 01 22. Bogseras från Port Canaveral mot Valenica för återuppbyggnad. 

1985 02 17. Ankom under bogsering av ABEILLE PROVENCE till Union Naval de Levante, Valencia, Spanien.

1985. Under ombyggnaden förändras utseendet på bla kommandobryggan

1986. Såld till Bajamar Shipping Ltd, Panama.

1986 10 07. Omdöpt till DISCOVERY I

1986 11 07. Ankom Port Everglades, Insatt i kryssningstrafik.

1992. Registrerad för Discovery Cruise Line Partnership, Panama.

1996 05 08. Så bröt det ut brand i maskinrummet på fartyget när det befanns sig utanför Freeport, Bahamas med 829 passagerare ombord och samtliga passagerare fick evakueras från fartyget.

1996 05 09. Inbogserad till Freeport, Bahamas. 

1996 05 10. Förklarad CTL (Constructive Total Loss).

1996. Såld till Impact Marine Inc, Tampa, Florida, USA. Upplagd i Freeport.

1996 10. Såld till ett företag i Singapore för upphuggning.

1997 06. Bogserad från Freeport mot Alang.

1997 07 13. Ankom Kapstaden, Sydafrika där man tog nödhamn på grund av hårt väder.

1997 08 29. Ankom Goyal Traders, Alang Indien under bogsering, där skärbrännarna väntade.

M/S BLENHEIM.

M/S SCANDINAVIAN SEA.

 

M/S DISCOVERY I.

Tillbaka till Fred Olsen.

 Tillbaka till SeaEscape.

© 2015 faktaomfartyg.