M/T BIWI.

Byggd 1940 av Glommens Mekaniske Verksted,  Fredrikstad, Norge.

Varvsnummer. 88.

Dimensioner. 67,82 x 9,65 x 3,69 m.

Brt/ Dwt. 790/ 1001.

Maskineri. En 5-cyl, Atlas diesel.

Effekt. 642 kW.

Knop. 11,0.

IMO. 5054123.

Levererades i februari 1940 till Skips A/S Gijoh (Gill-Johannessen), Oslo, Norge.

1940 04. Så avgår BIWI från Stockholm till Norge, där fartyget vart beslagtaget av den Tyska ockupationsmakten. Används av Kriegsmarine för transport av flygbränsle mellan Warnemünde -  Trondheim. Hon får även tjänstgöra som supply-fartyg åt ubåtar och andra krigsfartyg, bl a TIRPITZ.

1944 12 26. Så anfölls fartyget av MTB 717 och MTB 627 från norska 54:de MTB flottiljen i brittisk tjänst. Fartyget sjunker nära Olaskjaer, strax söder om Bramanger.

1945 01 08. Bröts fartyget itu.

1945. Efter krigsslutet, bärgades akterdelen av fartyget.

1945. Så bestämde sig ägarna att reparera fartyget och det uppdraget gick till Ekensbergs Varv, Stockholm.

1945 11 19. Ankommer bogserbåten SANNESUND med akterskeppet till Ekensbergs Varv.

1946 08 10. Såld till Rederi Ab Saturnus, Stockholm.

1946 11 26. sjösatt efter ombyggnad. Omdöpt till SERVUS.

1947 04 11. Återlevererad efter ombyggnad.

1956 11 07. Så säljer Kooperativa förbundet sin del i Rederi Ab Saturnus till Stockholms Rederi Ab Svea, som nu blir helägt dotterbolag till Stockholms Rederi Ab Svea.

1956 12 27. Såld till Rederi Ab Ankaret, (A De Joung), Slite. Omdöpt till KOLIBRI.

1958 03 25. Såld till Bruno & Eredi Arturo Montanari & Cia Fano, Trieste, Italien. Omdöpt till BRUNA MONTANARI

1976. Såld till Greek Tankershipping Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till VERROIA.

1989. Upphuggen i Aliaga, Turkiet.

M/S SERVUS.

Tillbaka till Rederi Ab Saturnus.

© 2015 faktaomfartyg.