M/S BILU.

Byggd 1964 av S.A. Cockerill-Ougree, Hoboken, Belgien.

Varvsnummer. 810.

Dimensioner. 127,79 x 18,62 x 5,13 m.

Brt/ Dwt. 6222/ 1612.

Maskineri. Två 7-cyl, Fiat dieslar.

Effekt. 7723 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 876.

Hyttplatser. 526.

Bilar. 150.

Lastmeter. 150.

IMO. 5426443.

1963 10 01. Sjösatt.

Levererades i mars 1964 till Bilu-Somerfin Car Ferries, Haifa, Israel.

1964. Insatt mellan Haifa - Civitavecchia.

1967. Såld till Kavim Hevrat Oniyot, Haifa, Israel. Omdöpt till DAN

1967. Insatt för Zim Line mellan Haifa - Italien - Frankrike.

1974. Insatt mellan Haifa - USA för militär transport.

1974. Upplagd i Haifa.

1976. Såld till Epirotiki Lines, Pireus, Grekland. Omdöpt till EL GRECO. Upplagd i Perama, Grekland.

1979. Såld till Arabian Maritime Transport, Monrovia, Liberia. Omdöpt till SAUDI MOON.

1979. Var tänkt att sättas in som Pilgrimsfartyg, men Araberna "upptäckte" att det var ett gammalt Israeliskt fartyg, så det stoppades.

1979. Såld till Camarine Shipping, Monrovia, Liberia. Omdöpt till GOLDEN SKY.

1979. Omdöpt till VERGINA.

1983 12. Deltar i evakueringen av PLO soldater i Tripolis.

1981 04. Utchartrad till Stability Lines. Insatt mellan Brindisi - Pireus - Heraklion - Limassol - Haifa.

1994 07. Utchartrad till IKONT. Insatt mellan Venedig - Cesme, men efter två resor gör rederiet konkurs och fartyget läggs upp i Grekland.

1996. Insatt för Vergina Ferries mellan Patras - Bari.

1998 05. Registrerad för Stability Lines Inc, Kingstown, St Vincent & Grenadines. Omdöpt till MIR.

1998 05. Utchartrad till okänt Ukrainskt rederi. Insatt mellan Pireus - Odessa.

1998 08 02. Bogserad in till Pireus med maskinskada.

2001. Såld till okänt rederi, Kingstown, St Vincent & Grenadines. Omdöpt till MYRTO.

2001 04 02. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S DAN.

M/S VERGINA.

M/S MIR.

Tillbaka till övriga färjor.

© 2015 faktaomfartyg.