T/S BIARRITZ.

Byggd 1915 av William Denny & Bros Ltd, Dumbarton, Skottland

Varvsnummer. 1015.

Dimensioner.104,00 x 13,70 x 4,87 m.

Brt/ Nrt. 2494/ 936.

Maskineri. Fyra William Denny & Bros Ltd ångturbiner.

Effekt. 10000 hk.

Knop. 23.

Passagerare. 1330.

IDno. 1136809.

Systerfartyg. MAID OF ORLEANS.

1914 12 07. Sjösatt.

1915 03 09. Provtur.

Levererades i mars 1915 till South Eastern and Chatham Railway, London, England.

1915 03 15. På grund av första världskriget, rekvirerad av Royal Navy och ombyggd till minutläggare. Första jobbet var utanför den Belgiska kusten. 

1916. Insatt i östra Medelhavet och lade ut minor som senare skadade den tyska krigsfartyget GOEBEN, samt sänkte Turkiska MIDILLI ex Tyska BRESLAU.

1919 04 23. Återlämnad till South Eastern and Chatham Railway, London, England.

1919 04 23 - 1920 04 30. Använd för att frakta hem trupper från Frankrike till England. 

1920 05. ombyggd och uppfräschad vid Messrs. Vickers yard, Barrow-in-Furness.

1921 12 04. Insatt i trafik över Engelska kanalen.

1923 01 01. Överförd till Southern Railways, London. Insatt mellan Dover - Calais.

1923 05. Kung George V och Drottning Mary färdades med fartyget till Boulogne, då dom skulle till Italien.

1925 11 16 - 1926 03. Ombyggd vid William Denny & Bros Ltd, Dumbarton med oljebränning istället för kol.

1926 03 11. Åter i trafik och placerad i Folkstone.

1939 08. Använd för transport av trupper över kanalen.

1939 09 09. Avgick Folkstone mot Southampton.

1939 09 10. Ankom Southampton och sattes in för att transportera trupper till Cherbourg.

1940. Ombyggd till militär transportfartyg.

1940 04 11. Gick till Rotterdam för att hjälpa till att evakuera Brittiska residenthet.

1940 04 26. Evakuerade Nederländska regeringspersoner från Rotterdam.

1940 05 22. Transport av trupper från Dover till Boulogne.

1940 05 23. Träffad av sporadisk eld vid Dunkerque.

1940 05 27. Vart träffad av intensiv eld, när man hjälpte till med evakuering från Dunkerque.

1940 05 30. Reparerad i Southampton.

1940 06 15 - 1940 06 23. Evakuerade folk från Kanalöarna.

1940 06 23. Upplagd i Clyde.

1940 12. Insatt på trafik runt Skottland.

1941 04 03. Kolliderade i Larne med HMS TARANSAY.

1943. Ombyggd till landstigningsfartyg.

1944 06 06. Låg standby för Force J2 (Juno, vid Normandie kusten).

1944 06 08. Avgick Solent med 800 soldater ombord mot Brittisk/ Kanadensiska sektorn vid Normandie, därefter insatt mellan Newhaven - Arromanches/ Dieppe.

1944 11 17. Under renovering i Swansea, kolliderade med HMS AZALEA.

1945 01 02 - 1945 02 27. Insatt mellan Harwich - Calais.

1945 02 28. Ankom Dover från calais och sedan insatt som trupptransportfartyg mellan Dover - Calais.

1947. uppfräschad vid William Denny & Bros Ltd, Dumbarton.

1947. Insatt mellan Dover - Calais, samt mellan Harwich - Hoek Van Holland.

1948 08. Tagen ur trafik och upplagd i Dover.

1949 11. Bogserad från Wellington Dock till Eastern Dock för att huggas upp av Dover Industries.

T/S BIARRITZ.

Tillbaka till Southern Railways.

© 2015 faktaomfartyg.