M/S BASTØ V.

Byggd 1973 av Moss Rosenberg Verft A/S, Moss, Norge.

Varvsnummer 178.

Dimensioner. 86,54 x 16,03 x 4,92 m.

Brt/ Dwt. 2997/ 1733.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 3670/ 1733.

Maskineri. Två Alpha 8528L-VO dieslar.

Effekt. 2619 kW.

Knop 15,0.

Passagerare 500.

Hyttplatser 0.

Bilar 120.

IMO. 7306219.

Systerfartyg. SUILVEN.

1973 03 02. Sjösatt.

Levererades 30 april 1973 till Rederi A/S Alpha, Moss, Norge.

1973 05 01 - 1973 06 07. Insatt mellan Moss - Horten.

1973 06 08. Insatt under sommaren mellan Tönsberg - Strömstad.

1973. På hösten insatt mellan Moss - Horten.

1974. Använd som reservfärja mellan Moss - Horten.

1974 11 20 - 1975 03 16. Utchartrad till Olau Line. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1975 03. Utchartrad till Lion Ferry. Insatt mellan Varberg - Grenå.

1975 05 - 1975 11. Utchartrad som lastfärja för att transporter mellan Rotterdam - Stavanger.

1975 11 20-1976 07 01. Utchartrad till Cotunav (Tunisiska Statsrederiet) för trafik som lastfärja mellan Marseille - La Goulette.

1976 07 15-1976 08 15. Insatt mellan Moss - Horten.

1976 09 01-1977 05 15. Utchartrad till Rederi A/S Hoegh-Autoliners, Oslo. Insatt på transporter runt Persiska Viken.

1977 05 16. Upplagd/ reservfärja i Moss.

1979 06 10 - 1979 12 25. Utchartrad till K/S Scanline (Mosvold Shipping Co), Norge. Omdöpt till HANSTHOLM. Insatt mellan Kristiansand - Hanstholm.

1979 12-1981 10. Utchartrad till Libyan Maritime, Tripolis, Libyen.

1981 10 20. Omdöpt till BASTØ V. Använd som reservfärja mellan Moss - Horten.

1981 10 28. Såld till India State Shipping Company of The Republic of India, Bombay, Indien.

1981 11 04. Omdöpt till BHARAT SEEMA på Dannebrog varvet, Århus, Danmark där bland annat bildäcket byggdes om till passagerarutrymme.

1982 06 08. Insatt mellan Cochikode - Laccadive Island.

2004 04 06. Såld till M/S Admin, Of Union Territory of Lakshadweep, Lakshdweep, Indien.

2017. Registrerad för Andaman & Nicobar Admin, Mumbai, Indien.

M/S BASTØ V.

M/S HANSTHOLM.

Tillbaka till A/S Alpha.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Libyska Statsrederiet.

© 2021 faktaomfartyg.