S/S BASTØ.

Byggd 1934 av A/S Moss Værft & Dokk, Moss, Norge.

Varvsnummer. 60.

Dimensioner.  44,50 x 8,22 x 3,96 m.

Brt/ Nrt. 321/ 125.

Efter ombyggnad. Brt. 300.

Maskineri. En Fredrikstad Mekaniske Verksted ångmaskin.

Effekt. 750 ihk.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två Alpha dieslar.

Effekt. 660 hk

Knop. ?.

Passagerare. 400.

Efter ombyggnad. 200.

Bilar. 18.

Efter ombyggnad. 24.

IMO. 5300986.

1933 12 02. Beställd.

Levererades 26 juni 1934 till A/S Alpha, Moss, Norge.

1934 06 30. Insatt mellan Moss - Horten.

1939 07 14. Utchartrad till Fylkesbaatane i Sogn & Fjordane. Insatt mellan Bergen - Sognefjord.

1939 09 03. Åter i Moss.

1939 09 12. Insatt mellan Moss - Oslo.

1939 10. Insatt under en vecka mellan Moss - Horten.

1939 10. Åter i trafik mellan Moss - Oslo.

1940 02 07. Upplagd på grund av för hög kostnad på kol.

1940 04. Rekvirerad av Tyska Marinen för att transportera bomber mellan Oslo - Kjervik.

1940 06 25. Återlämnad.

1940 10 11. Rekvirerad av Tyska Marinen.

1940. Avgick mot Mo i Rana.

1940 11. Insatt mellan Elsfjord - Hemnesberget.

1940. Gick upp till Narvik för att hämta proviant till Alta.

1940 12. Insatt på en privat linje mellan Alta - Hammerfest för General Dietl.

1941. Ankom Tromsö.

1941. Under sommaren, insatt mellan Lyngseidet - Olderdalen.

1943 03. Ankom Moss på resa till Akers Mekaniske Verksted, Oslo.

1944 01 08. När fartyget var i Tromsö, så bröt en brand ut ombord. Reparerades provisoriskt och avgick sedan mot Moss.

1944 02 15. Ankom Moss Værft & Dokk för reparation. 

1945 01 20. Så var fartyget återställt efter branden.

1945 01. Insatt mellan Moss - Horten.

1945 05. Återlämnad till rederiet.

1945 07. Insatt mellan Moss - Oslo.

1946 06 17. Utchartrad till Flykting og Fangedirektoratet för transport av fångar till Tyskland.

1947 02. Omdöpt till ALPHA.

1949 07 01. Insatt mellan Moss - Horten.

1950. Insatt mellan Oslo - Moss.

1950 11 15. Upplagd.

1952 05 07. Såld till Kristian Ravn, Narvik, Norge. Ombyggd till bilfärja. Omdöpt till RØTINN.

1952. Insatt mellan Røsvik - Bonåsjøen.

1954. Motoriserades fartyget. 

1961 12 01. Registrerad för A/S Nord-Ferjer, Narvik.

1970 07. Såld till Traghetti Delle Isole S.p.a., Trapani, Italien. Omdöpt till COSTA GAIA.

1971 11 26. När bilar lastades av så fick fartyget slagsida och sjönk i Trapani hamn.

1971. Bärgades.

1973. Såld till Traghetti Delle Isole Cia de Navigazione, Trapani, Italien. Omdöpt till VULCANO. Reparerade och sattes i trafik.

2012 04 17. Ankom Izmir GS, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S RØTINN.

M/S VULCANO.

Tillbaka till A/S Alpha.

© 2014 faktaomfartyg.