M/S BALBOA.

Byggd 1919 av Ab Götaverken, Göteborg.

Varvsnummer. 348.

Dimensioner. 130,17 x 17,14 x 7,98 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5524/ 4319/ 9340.

Maskineri. Två 6-cyl, Götaverken-B&W dieslar.

Effekt. 3100 hk.

Knop. 11,7.

RN. 6146.

IMO. 3006146.

Systerfartyg. BUENOS AIRES. CANADA.

1918 12 14. Sjösatt.

Levererades 3 juli 1919 till Rederi Ab Nordstjernan, Stockholm.

1940 04 09. På resa mot Göteborg, så ankrade fartyget upp i Songefjorden, men hon upptäcktes av tyskt flyg men hon undgick att träffas då flygplanen inte kunde komma så nära utan att flyga in i klippväggarna.

1940 06. Avgick Sognefjorden mot Göteborg med eskort av tysk marin till svenskt vatten.

1940 06. Upplagd i Göteborg.

194?. Insatt i den Svenska lejdtrafiken och då huvudsakligen mellan Sydamerika - Sverige

1950 05 26. Såld till Hugo Stinnes O. H., Mülheim, Tyskland. Omdöpt till WOLFSBURG. Rederi AB Nordstjernan fick inte betalt i kontanter utan i Volkswagen-bilar genomk s.k. inlandsclering. Scania-Vabis i Södertälje (generalagenten för Volkswagen i Sverige) fick importlicens till ett belopp som svarade för fartygets värde och betalar till rederiet motsvarande summa, 2,4 miljoner kronor.

1959 04 23. Såld till Japanska upphuggare.

1959 07 21. Ankom Tokyo, Japan för upphuggning.

M/S BALBOA.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

© 2011 faktaomfartyg.