M/T B.T. II.

Byggd 1936 av Ab Finnboda Varf, Nacka.

Varvsnummer. 319.

Dimensioner. 25,99 x 6,00 x 2,13 m.

Efter förlängning. 33,32 x 6,06 x 2,59 m.

Brt/ Nrt. 131/ 69.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 169/ 95.

Maskineri. En Atlas diesel.

Effekt. 128 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 3-cyl, Union diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Volvo-Penta diesel.

Effekt. 300 hk.

Knop. ?.

RN. 8069.

Levererades 1936 till AB Bensintransport, Stockholm.

1942 12. Såld till Ernst Glässel, Bremen, Tyskland. Omdöpt till BRINCUM.

1943. I trafik för Die Deutshe Kriegsmarine.

1944. Minsprängd utanför Åndalsnäs, Norge.

1947. Bärgades av Friis & Tandbergs Bjergningskompani, Drammen, Norge. Överlämnad till Norska staten/Direktoratet for Fiendlig Eiendom, Oslo.

1948. Såld till T H Gjerpen, Skien. Reparationer utfördes och ombyggdes till pråm. Omdöpt till PÅSAN.

1954 08. Såld till Bråtens Slip & Reparationsverksted, Porsgrunn. Ca 80 % av skrovet byttes ut.

1955. Registrerad på p/r Törres Vea, Vedavågen, Karmöy, Norge. Omdöpt till BOSTON. Ombyggd till torrlastfartyg på Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk, Flekkefjord. Fick nytt maskineri installerat. 

1957. Förlängd vid Porsgrunn Mek Verksted, Porsgrunn.

1974. Registrerad på Törres Hansen Vea, Vedavågen, Karmöy.

1975. Nytt maskineri installeras.

1977 08. Såld till PR Bjarne & Aslak Ulevik, Bergen, Norge. Omdöpt till HALATT.

1982. Alsak Ulevik blir huvudredare.

1986 02. Såld till p/r Johannes N Hoydal, Austefjorden, Norge.

1991 01. Rederiet går i konkurs. Fartyget läggs upp i Austefjorden.

1991 06. Såld till Biotrans AS (J N Höydal, Nesna), Norge. Omdöpt till BIOTRANS.

1993 12. Såld till Olav J Kvalvik, Rødøy, Norge. Omdöpt till RIOTRANS.

1998 01. Såld till Tor Odin AS, Narvik, Norge. 

1998 09. Såld till Frank H Strand, Kabelvåg, Norge. Upplagd i Svolvär i dåligt skick.

1999 06. Såld till Ole Iglebäk Rasmussen, Bergen, Norge.

2000 06. Såld till okända köpare, Jungfruöarna.

2000 07 09. Sågs passera Karmsundet med brittisk flagg på sydgående kurs. Därefter ingen mer information.

M/T B.T. II.

Tillbaka till Ab Bensintransport.

© 2012 faktaomfartyg.