S/S AUTOCARRIER. 

Byggd 1931 av D & W Henderson & Co., Glasgow, Skottland.

Varvsnummer. 912.

Dimensioner. 67,15 x 10,85 x 4,30 m.

Brt/ Nrt. 822/ 645.

Efter ombyggnad. Brt/Nrt. 985/ 329.

Maskiner. Två 4-cyl, trippelångmaskiner.

Effekt. 154 hk.

Knop. 16,0.

Passagerare. 120. (senare endast 100).

Bilar. 25-35 (lastad via kran).

IDno. 1162557.

1931 02 05. Sjöatt, planerat namn var CAMBERLEY. 

1931 03 23. Provtur och fartyget kom upp i 16 knop.

Levererades 26 mars 1931 till Southern Railways, Southampton, England.

1931 03 26. Ankom Dover från varvet.

1931 03 31. Insatt mellan Dover - Calais under sommarmånaderna/ Under vinterhalvåret, insatt mellan Folkestone - Boulogne..

1940 06 08. Deltog i evakueringen av Kanal öarna.

1940 06 15. Sista överfart mellan Dover - Calais på grund av andra världskriget.

1941 05. Insatt som trupptransportfartyg, samt använd som rekreations fartyg i Scapa Flow. En filmsalong sattes upp på fartyget bland annat.

1945 12 11. Insatt mellan Southampton - Jersey.

1946 05 15. Inatt mellan Dover - Calais under sommarmånaderna.

1946 08 01. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1947 01 13. Insatt mellan Southampton - Le Havre. 

1947 04 01. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1947 - 1952. Under vinterhalvåret, Insatt mellan Southampton - Jersey - St Malo.

1948 01 01. Registrerad för British Transport Commision, Southern Region.

1952 02. Gjorde sin sista tur från Southampton.

1952 02. Upplagd.

1952 06 - 1952 08. Insatt mellan Folkestone - Calais.

1954 07. Såld till Van Huyghen Freres, Gent, Belgien för upphuggning.

1954 08 06. Bogserad från Dover mot Antwerpen för upphuggning.

S/S AUTOCARRIER.

Tillbaka till Southern Railways.

Tillbaka till British Rail.

© 2013 faktaomfartyg.