M/S AURELLA.

Byggd 1973 av J.J. Sietas Shiffswerft, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 702.

Dimensioner. 125,22 x 21,53 x 5,27 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7210/ 3234/ 1893.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 7984/ 4319/ 1325.

Maskineri. Två Stork-Werkspoor 16TM410 dieslar.

Effekt. 15445 kW.

Knop 21,5. 

Passagerare. 1500.

Efter omklassning. 1612.

Hyttplatser. 330.

Efter ombyggnad. 450.

Efter ombyggnad. 812.

Bilar. 420.

Efter ombyggnad. 300.

Långtradare 35.

IMO. 7310260.

1972 04 27. Beställd med projektnamn Newbuilding III. Byggpris 33 miljoner DEM.

1973 03 17. Sjösatt och döpt till AURELLA av Saga Grönberg. Samma dag sjösattes även VIKING 4.

1973 06 23. Provturer.

Levererades den 30 juni 1973 till Oy SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Skulle ha levererats i maj, men vart försenad.

1973 06 31. Provtur från Hamburg ut i Elbes mynning, under färden ut hörs den Tyska nationalsången spelas när fartyget passerar Schulau, vid återkomsten den Finska nationalsången.

1973 07 02. Anlände till Mariehamn.

1973 07 03. Insatt i Viking Lines trafik mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär, ersatte MARELLA som flyttades till linjen Åbo - Mariehamn - Stockholm. Hon var den första "Jumbofärjan" i trafik över Ålands hav och marknadsfördes som ”Havets Jumbojet”, men konkurrenterna kallade henne ”Jätten Glufs-Glufs” eftersom hon svalde så mycket bilar. Det var den första bilfärjan mellan Sverige och Finland som lastade bilar på tre däck. Det övre bildäcket för 140 personbilar nås via inre ramper, men det finns även portar i sidan. Det var första sommaren på många år som Viking Line inte behövde chartra in någon lastbilsfärja. Skorstenen var utprövad efter försök i vindtunnlar. Radarantennerna är placerade på utstickande vingar på sidan av masten.

1973 07 04. Landgången hakade av från fartygssidan och en man i kläm i Mariehamn. Han lyckades hålla sig fast, men skadade benet. Landgången togs ur bruk för reparation och under en tid användes bildäcket som landgång även för passagerare utan fordon.

1973 09 21. Går fartyget med full fart på grund vid Björkön nära Långnäs i den Åländska skärgården kl. 02.30 på resa Nådendal - Kapellskär. Stod hårt på grundet. Orsaken till grundstötning var att rorsman och lotsen haft olika åsikter om beordrad kurs.

1973 09 21. Från Nådendal avgår KAPELLA, som vid 12 tiden tar över de 254 passagerarna via akterramperna på de två fartygen och tog dem till Långnäs. Tog även över 75 personbilar och 17 långtradare till Långnäs. Vid 16 tiden var KAPELLA tillbaka och då gjordes det försök av henne att dra loss AURELLA. UISKO och fyra kustbevakningsbåtar fanns också på plats för assistans, som lade ut oljebekämpningsredskap eftersom ett tunt lager olja upptäckts runt Aurella. Befälhavare var Holger Grönberg.

1973 09 23. Försöker KAPELLA dra loss AURELLA som även använder sina motorer. AURELLA rörde sig något innan bogsertrossarna sprang och en pollare på KAPELLA slits av.

1973 09 24. Gör MARELLA flera försök att dra loss rederisystern från grundet. AURELLA rörde sig något men lossnade inte från grundet.

1973 09 25. Både KAPELLA och MARELLA gör ett försök att tillsammans dra loss AURELLA, utan att lyckas.

1973 10 01. Anlände två kranar till AURELLA från Stockholm respektive Jakobstad. Men då vattenståndet är mycket lågt avvaktar man med försök att lyfta loss AURELLA.

1973 10 08. Vid kl. 14.30 tiden kommer hon loss för egen maskin, men med hjälp av två pontoner och att man sprängt bort den sten som låg under fartygets maskinrum. Efter kontroller gick hon för egen maskin till varv.

1973 10 09. Ankommer Finnboda Varv, Nacka för reparation.

1973 11 03. Åter i trafik. Olyckan ledde till en debatt om färjorna nu är så stora att de ej går att manövrera säkert.

1974 06 03 - 1974 06 077. Dockad i Åbo.

1975 04 21 - 1975 04 25. Dockad i Åbo.

1976 03 31 - 1976 04 10. Upplagd i Mariehamn under sjöfackförbundets strejk.

1978. Världsmästare i fartygsfotboll.

1979. Under sommaren kvällsavgång från Kapellskär.

1980 03 29 – 1980 05 23. Upplagd i Nådendal pga. finsk sjömanasstrejk.

1980 09. Vasabåtarna intresserade av att köpa AURELLA.

1980 12. Planer på att låta Aurella trafikera mellan Björneborg - Gävle.

1980 01. Upplagd i Mariehamn i två veckor. Därefter insatt som ersättare för dockande ROSELLA och TURELLA.

1981 02 22 - 1981 04 15. Upplagd i Mariehamn. Samtidigt förhandlade man om att hyra ut fartyget till Folkliners kommande trafik.

1981 04 16 - 1981 08 31. I trafik Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Vasabåtarna hade velat chartra henne under sommaren, men var för sent ute då hon redan var tidtabellsatt.

1981 08 31. Upplagd i Mariehamn.

1981 10. Olika trafikuppgifter diskuterades för AURELLA, bl.a. Göteborg - Fredrikshavn, Moss - Fredrikshavn och Helsingfors - Tallinn.

1982 01. Såld till Irish Continental Group Ltd Dublin Irland för ca 16,7 miljoner USD.

1982 01 20. Övertagen i Kiel.

1982 01. Ankom Amsterdamsche Droogdok, Amsterdam, Holland för ombyggnad, bland annat fler hyttplatser, till 450 platser på bekostnad av översta bildäcket.

1982 01. Omdöpt till SAINT PATRICK II

1982 06 02. Insatt mellan Rosslare - Le Havre/Cherbourg.

1982 11. Utchartrad till Belfast Car Ferries och insatt mellan Belfast - Liverpool.

1982 11 21 - 1983 04 01. Utchartrad till North Sea Ferries. Insatt mellan Rotterdam - Hull. Hon ersatte VIKING 6, som visat sig vara för liten. Den ersatte i sin tur NORLAND som rekvirerats av brittiska staten som transportfartyg i Falklandskriget.

1983 04 21 - 1983 06 22. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1983 10 -1984 01 04. Utchartrad till Belfast Car Ferries och insatt mellan Belfast - Liverpool.

1984 01 06. Provanlöp i Holyhead.

1984 02 - 1984 03. Utchartrad till B&I Line. Insatt i trafik mellan Dublin Liverpool/ Holyhead.

1984 10 19 - 1984 11 03. Insatt i trafik mellan Pembroke - Rosslare.

1984 12. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool

1985 03. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Insatt mellan Hamburg - Harwich, men då fartyget inte kunde hålla tidtabellen, insatt mellan Cuxhaven - Harwich.

1985 09. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Insatt mellan Hamburg - Harwich.

1985 10 16 - 1986 05 23. Utchartrad till Stena Line, Göteborg. Insatt mellan Moss - Fredrikshavn – Göteborg, efter att ha målats i Stena Lines färger på Cityvarvet i Göteborg.

1986 09 - 1986 10. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1986 10. Upplagd i Birkenhead.

1986 12 31. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg/ Le Havre.

1987 10 01 - 1988 03. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1988. Rederiet ändrar namn till Irish Continental Group, PLC, Dublin.

1988 10 03 - 1989 04 05. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1989 09 15 - 1989 09 30. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg - Kanalöarna.

1989 10 - 1990 03. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Dover - Calais.

1990 09 22 -1991 03. Utchartrad till P&O European Ferries. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1992 02 13 - 1992 03 04. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan Pembroke - Rosslare.

1992 12 31- 1993 04. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland. Överförd till Estniska skeppsregistret, hemmahamn Tallinn. Insatt i Tallinks trafik mellan Helsingfors - Tallinn. 

1993 04 - 1993 08. Insatt i Irish Ferries trafik.

1993 09 01 - 1994 03. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland. Överförd till Estniska skeppsregistret, hemmahamn Tallinn. Insatt i Tallinks trafik mellan Helsingfors - Tallinn under tiden GEORG OTS byggs om.

1994 03 04. Hjälper SAINT PATRICK II till med att ta ombord de 1101 passagerarna, samt besättningen på 158 man från den då sjunkande SALLY ALBATROSS, som därefter sätts på grund igen så hon inte sjunker.

1994 05. Hemmahamn Dublin.

1994 11 - 1994 12. Insatt mellan Dublin - Holyhead.

1995 03 19. Utbröt brand i maskinrummet på fartyget, som kunde släckas snabbt, reparerades i Birkenhead.

1995 03 23 - 1995 05 24. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1995 09 - 1995 11 15. Insatt mellan Rosslare - Pembroke.

1995 10. Reparationsarbeten på maskineriet i Le Havre.

1996 02. Insatt mellan Rosslare - Pembroke.

1996 05 31 - 1996 09 07. Insatt mellan Rosslare/ Cork - Roscoff/ Cherbourg/ Le Havre

1996 09 07. Upplagd i Le Havre, Frankrike.

1997 07. Insatt på två överfarter mellan Cork/Rosslare - Roscoff/Cherbourg/Le Havre.

1997 07. Upplagd i Le Havre, Frankrike.

1998 05. Utchartrad på bareboatcharter till Hellenic Mediterranen Lines, Valletta, Malta. Registrerad för Ironhorse Ltd, Valletta, Malta med förköpsrätt på fartyget. Omdöpt till EGNATTIA II.

1998 05 22. Avgick Le Havre mot Pireus.

1998 05 26. Ankom Pireus.

1998 06 24. Insatt mellan Brindisi - Patras.

2000 05. Utchartrad till Balear Express, Spanien, Omdöpt till VILLE DE SETE.

2000 05 13. Insatt mellan Séte - Palma. Överförd till Portugisiska skeppsregistret, hemmahamn Madeira.

2000 09 15. Går Balear Express i konkurs och trafiken stoppas.

2000 09 29. Ankom Pireus och gjorde några kryssningar till Patmos, Rhodos, Ashod, Haifa, Lemesos och Tinos innan hon lades upp i Pireus.

2001 03. Utchartrad till Swansea Cork Ferries. Omdöpt till CITY OF CORK.

2001 03 13. Skulle startat trafiken mellan Swansea - Cork. Stoppades i Swansea efter en ”Port State Control”. Största orsaken var att man inte klarade av en brandövning och man fick inte tillåtelse att starta trafik innan besättningen till fullo behärskade säkerhetsrutinerna.

2001 03 19. I trafik mellan Swansea - Cork.

2001. Överförd till Malta flagg, hemmahamn Valletta.

2001 12. Avslutades trafiken för säsongen. Går till Pireus, Grekland för uppläggning.

2002 03 07. Såld till Goverment of Canada, Cap-aux-Meules, Kanada.

2002 04 30. Avgick Pireus, med kanadensisk besättning.

2002 05 08. Ankom Cap-aux-Meules, Kanada.

2002 06. Omdöpt till C.T.M.A. VACANCIER.

2002 06 04. Insatt mellan Montreal - Quebec City - Matane - Cap-aux-Meules.

2002. Under hösten blir fartyget upplagt i Cap-aux-Meules och man passar på att fräscha upp fartyget invändigt.

2003. Ombyggd vid Les Mechins Dry Dock, Quebec, Kanada med bland annat igenbyggda bryggvingar.

2006 04 01 - 206 06 01. Insatt mellan Souris - Cap-aux-Meules.

2009 01 26. Fastande fartyget i isen på St Lawrence floden.

2009 01 27. Kom loss och kunde fortsätta sin färd.

2021 11 16. Upplagd i Georgetown, Kanada.

2022 04 21. Avgick Georgetown mot Souris och vidare till Cap-aux-Meules.

2022 04 25. Insatt mellan Cap-aux-Meules - Souris.  

2022 05 14. Upplagd i Georgetown, Kanada.

2023 11 23. Såld till Super Shining Shipping Co,, Mumbai, Indien. Indiska upphuggare. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre. 

2023 12. Omdöpt till ANCIER

2024 01 28. Avgick Charlottetown mot Alang, Indien. 

2024 02 28. Ankom Bhavnagar ankarplats.

2024 03 05. Ankom Alang ankarplats.

2024 03 09. Kördes upp på stranden.

M/S AURELLA.

M/S SAINT PATRICK II.

M/S SAINT PATRICK II.

Ombord M/S SAINT PATRICK II.

 

M/S EGNATTIA II.

 

M/S VILLE DE SETE.

M/S CITY OF CORK.

M/S C.T.M.A. VACANCIER.

extrabild.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Irish Ferries.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till DFDS.

 Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till HML.

Tillbaka till Swansea Cork Ferries.

Tillbaka till C.T.M.A.

© 2024 faktaomfartyg.