S/S ATHENE.

Byggd 1915 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 178.

Dimensioner. 26,50 x 4,50 x ? m.

Efter ombyggnad. 25,83 x 4,60 x 2,10 m.

Efter ombyggnad. Brt. 71.

Maskineri. En ångmaskin.

Effekt. 88 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 2-cyl, Säffle råoljemotor.

Effekt. 88 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TAMD 120A diesel.

Effekt. 220 kW.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 130.

RN. 8369.

Levererades 1915 till Grosshandlare Hugo Brusell, Stockholm så som privat ångyacht.

1921. Såld till Erik Brodi, Torö.

1923. Såld till Jean Jahnsson, Stockholm.

1939 10 09. Såld till Carl-Erik Ohlsson, Göteborg.

1941 03 28. Såld till Handels AB Belgas, Göteborg.

1941 06 14. Såld till p/r Tor (Huvudredare Gustaf Arthur Bartley), Göteborg.

1944 05 16. Såld till Sören Valdemar Pettersson, Skärhamn.

1948 03 24. Såld till Rederi AB Rivö, Göteborg.

1948 10 02. Såld till Lars Allan Harrysson, Göteborg.

1949. Insatt i trafik mellan Jönköping - Visingsö - Hjo.

1950 05 22. Motoriserad vid Fisketången.

1953 05. Omdöpt till VISINGSÖ.

1955 09 22. Såld till Nynäshamns Skeppsmäkleri & Speditionskontor, Nynäshamn. Omdöpt till MUSKÖ.

1957 06 29. Såld till Stockholm - Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn.

1961. Utchatrad till Utö Hotell.

1962 05 02. Såld till Claes Olof Rune Helmz, Göteborg. Omdöpt till SKÅPESUND.

1962. Insatt i trafik på Vättern.

1973 05 04. Såld till Hans Bertil Gustafsson, Arvika. Omdöpt till SUNDSNÄS.

1981 04 13. Såld till Rederi Moberg & Johansson, Visingsö. Omdöpt till WISINGSÖ

1982. Nytt maskineri installeras.

1988 02 26. Såld till Rederi AB Wisingsö, Visingsö.

1989 10 18. Såld till Mälarens Båttrafik AB, Enköping. Omdöpt till ENA.

1990. Insatt i trafik på Mälaren.

2000 11 16. Såld till Arboga Rederi AB, Arboga. Omdöpt till TOR.

2008 07 03. Går på grund i Arbogaån, men tar sig loss själv.

2011 12 16. Såld till Rederi Ab M/S Lagerbjelke, Örebro.

M/S TOR.

Tillbaka till övriga Svenska fartyg.

© 2013 faktaomfartyg.