M/S APOLLO.

Byggd 1970 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer. 560.

Dimensioner. 108,07 x 17,25 x 4,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4238/ 1814/ 1118.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 4371/ 2125/ 1200.

Efter klassning 1995. GT/ NT/ DWT. 6480/ 2200/ 1100.

Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV 12M 350 dieslar.

Effekt. 6968 kW.

Knop. 18,5.

Efter maskinbyte. Två MAN/B&W 9L32/36 dieslar.

Effekt. 4899 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 1200.

Efter omklassning. 870.

Efter omklassning. 240.

Hyttplatser. 222.

Efter ombyggnad. 194.

Bilar. 260.

Efter ombyggnad. 220.

Lastmeter. 440.

RN. 11141.

IMO. 7006314.

Systerfartyg. VIKING 1. VIKING 3. DIANA. VIKING 4. AZTECA. VIKING 5. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.

1969 12 19. Döpt av Isabella Myrsten och det var meningen att fartyget skulle sjösättas, men var inte klar för det utan det skedde några dagar senare.

1970 04 28. Passerade Kiel kanalen.

Levererades 29 april 1970 till Rederi Ab Slite/Rederi Ab Volo, Slite för en kostnad av 25 miljoner SEK.

1970 05 01. Besöker hemmahamnen Slite för att visas upp.

1970 05 02. Insatt i Viking Lines trafik. Första turen mellan kapellskär - Mariehamn - Kapellskär, därefter mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1970 12. Fick grundkänning vid anlöp till Kapellskär och styrbords propeller och axel skadades, men fartyget klarade av att hålla tidtabellen under tre månader det tog att få ny axel dådet var en mild vinter.

1971 03 19. Visades fartyget upp i Stockholm mellan 13:00 - 14:30.

1971 11 10. Stor sjöräddningsövning utanför Kapellskär, M/S APOLLO agerar "offer".

1972 03 18. Trålaren GAIA sjönk i packis på Ålandshav, ca 10 sjömil nordost om Flötjan. APOLLO räddar tre män ur en gummiflotte.

1973 05 06 - 1973 05 11. Dockad i Åbo.

1973 07 19. Gick VIKING 1 på grund och passagerarna flyttas med hjälp av en räddningskryssare till APOLLO, som tar passagerarna till Kapellskär.

1975 05 12 - 1975 05 16. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1975 05 17 - 1975 05 26. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1975 05 27 - 1975 05 28. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1975 05 29. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1975 09. Insatt på kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn.

1976 03 02. Sista resan för Viking Line.

1976 03 04. Ankom varvet i Helsingör.

1976 03 12. Såld till Olau Line A/S, Ribe, Danmark för 32 miljoner SEK.

1976 03 17. Ankom Pool, London (bredvid HMS Belfast) och döptes av Grevskapet Kents äldsta dam, mrs Smith 104 år till OLAU KENT.

1976 03 19. Avgick London till Rotterdam med VIP gäster.

1976 04 01. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1976 11 04. Provanlöp i Dunkerque.

1976 12 19. Under lastning i Sherness utbröt vid 22,15 tiden en brand i pannrumsdelen av maskinrummet. Passagerarna evakuerades till terminalen och släckningsarbetet igångsattes. Efter ca 30 minuter var elden släckt och skadorna fanns i pannrummet och i skorstenens casing.

1976 12 20. Avgick till Flushing för reparation.

1977 02 08 - 1977 04 01. Insatt mellan Sherness - Vlissingen/ Dunkerque.

1978 02 03. Köper Trampschiffahrt Gesselschaft GmbH (TT-Line ägare) 50% av rederiet.

1979 09. Köper Trampschiffahrt Gesselschaft GmbH (TT-Line ägare) resterande delar av Olau Line och chartrar OLAU KENT från O Lauritzen.

1980 09 09. Arresterad i Vlissingen.

1980 11 05. Såld på tvångsauktion till Sparekassen SDS, Köpenhamn, Danmark. 

1980 11 05. Vidaresåld till Nordisk Færgefart, A/S, Faaborg, Danmark. Omdöpt till GELTING NORD. Fartyget var allänt slitet och dom nya ägarna fick renovera fartyget både invändigt och utvändigt.

1981 03. Insatt mellan Fåborg - Gelting.

1982 01 - 1982 03. Nytt maskineri och propellrar installeras vid Svendborgs Varv.

1982 05 01- 1982 12 31. Insatt för A/S Kattegat mellan Hundested - Sandefjord. Men linjen läggs ner efter det att rederiet står inför ekonomisk kollaps. 

1984 01. Upplagd.

1984 03. Överförd till Nordisk Færgefart, A/S, Nassau, Bahamas.

1984 03. Utchartrad till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Omdöpt till BENODET.

1984 05 05. Insatt mellan Plymouth - Roscoff.

1985 03. Utchartrad till Channel Island Ferries, Omdöpt till CORBIÉRE

1985 03 27. Ankom Jersey där över 8000 personer besöker fartyget..

1985 03 28. Insatt mellan Jersey - Guernsey - Portsmouth.

1985 06. Några resor Portsmouth - Guernsey - Jersey - St Malo.

1986 01. Uppfräschad i Rotterdam.

1985 07. Skadade ena propellerbladet vid en kontakt med okänt föremål. Dockades vid Vosper Shiprepairs, Southampton för byte av blad och fartyget var inte ur trafik mer än knappt ett dygn.

1986 10 01. Rederiet bildar tillsammans med Sealink det nya British Channel Island Ferries.

1986 10 12. Blir det strejk bland Sealinks befäl då dom inte gillar den nya rederikonstelationen och CORBIÉRE är ensam i trafiken till Kanalöarna, men man kunde inte lägga till i Guernsey då EARL WILLIAM låg ocj blockerade läget. Folk fick åka med en liten motorbåt i land.

1986 10 13 - 1986 10 18. Insatt mellan Portsmouth - Jersey.

1987 08 09. Vart fartyget bombhotat, men ingen bomb hittades.

1987 10 15. Möter fartyget en orkan på väg mot Portsmouth och en lastbil välter ombord. Blir 7 timmar försenad. En stor våg träffar också fartyget straxt innan man kom in till hamn och 40 bilar skadas.

1989 01 02. Sista resan mellan Kanalöarna och Portsmouth.

1989 02 21 - 1989 04 10. Insatt som fraktfärja mellan Poole - Cherbourg.

1989 05 26. Utchartrad till Truckline Ferries. Insatt mellan Poole - Cherbourg.

1990 08. Såld till Marne Invest, Nassau, Bahamas (SeaEscape)

1990 08 15. Såld till Eckerö Line Ltd, Douglas, Isle of Man (Management Brittany Ferries). 

1991 09 22. Sista dagen i trafik mellan Poole - Cherbourg.

1991 10. Management Commercial Centre Inreko, Tallinn. Överförd till Estniska Skeppsregistret, hemmahamn Tallinn.

1991 11 03. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn för Estonian New Line med artistnamnet "LINDA 1".

1991 11 04. 225 000 cigaretter beslagtas i en hästskjuts när fartyget anländer till Helsingfors.

1992. Planerar Eckerö linjen att sätta in fartyget mellan Grisslehamn - Eckerö, men det vart inget av det.

1992 07 16. Fartygets besättning vägrar att ta ombord en grupp Jugoslaviska flyktingar, då de ansåg det oklart om gruppen släpps in i Finland. (Rederiet ansvarar ju för att ta dem tillbaka till avgångsort).

1992 11 02. Maskinproblem och inställd tur.

1992 11 03. Bottenkänning när hon flyttas från Sumparn till Södra Hamnen i Helsingfors. Inga skador.

1993 05 07. Tullen i Helsingfors gör stor beslag av smuggelgods som kommit med fartyget från Tallinn. Då fortfarande i trafik för Estonian New Line.

1993 08. Upptas Estonian New Line i Tallink och fartyget målas upp i Tallinks färger.

1994 10 04. Efterverkningar av Estonia-olyckan, stoppas i Helsingfors på grund av defekter på bogport.

1994 10 07. Felet åtgärdat och i trafik igen.

1994 12 27. Dockades i Kotka.

1994 12 31. Avslutad charter till Inreko Laeva A/S, överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1995 01. Omdöpt till APOLLO

1995 04 26. Såld till Rederi Ab Eckerö, Eckerö. 

1995 05 05 - 1997 08 19. Utchartrad till Oy Eestin Linjat Ab Ltd, Mariehamn. (Samägt av Rederi AB Eckerö och Birka Line). Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1996 04. Eckerö köper 31 % av Eestin Linjat från Birka och blir majoritetsägare.

1996 05 01. Finland inför 20 h regler för skattefria varor. Eestin Linjat tar bort parhästen ur trafiken.

1997 02 06. Avgick från Tallinn med den tredje porten öppen som ska var stängd. En skåpbil som inte hade fått plats ombord tilläts av misstag köra ombord. Besättningen valde att inte börja bråka med föraren utan lät bilen komma med. Den hade dock inte rymts om inte bogporten lämnats på glänt.

1997 10. Upplagd i Mariehamn.

1998 05 18. Utchartrad som Hotellfartyg i Viborg, Ryssland för ett halvår.

1998. Under hösten, upplagd i Mariehamn.

1998 11 09 - 1998 12. Utchartrad till Tallink. Insatt mellan Kapellskär - Paldiski som lastfärja.

1999 01 24. Ankom Åbo reparationsvarv.

1999 02 11. Utchartrad till Nordisk Færgefart, A/S, Faaborg, Danmark. 

1999 03 01. Insatt mellan Bagenkop - Kiel. Rederiet har förköpsrätt på färjan efter 5 månader om tax-free fick vara kvar, vilket dock inte blev.

1999 03 13. Gick på grund utanför Bagenkop och fick läcka i bottentankarna. Kom loss samma dag och gick till Kiel. Bogserade sedan till Lindenau Werft med 20 graders slagsida. Lokala brandkåren fick rycka ut och pumpa ut oljevatten ur tankar och maskinrum för att förhindra att fartyget skulle kantra.

1999 03 24. Åter i trafik.

1999 06 30. Sista dagen i trafik mellan Bagenkop - Kiel.

1999 07 02. Upplagd i Mariehamn.

1999 12 15. Avtal om försäljning till Labrador Marine Inc, Goose Bay , Labrador, New Foundland, Kanada

2000 02 01. Såld till Labrador Marine Inc (Woodward Group of Companies), Goose Bay, Labrador, Kanada (hemmahamn St John, New Foundland).

2000 02 02. Avgick Mariehamn mot Kanada.

2000 02 18. Ankom St John, New Foundland, Kanada.

2000 05 01. Insatt för Woodward Group mellan St Barbe - Blanc Sablon.

2008 01 10. Bröt en brand ut ombord fartyg, som kunde släckas snabbt.

M/S APOLLO.

Skeppsklockan.

M/S OLAU KENT.

M/S GELTING NORD.

M/S BENODET.

M/S CORBIÉRE.

M/S CORBIÉRE.

Ombord.

M/S APOLLO.

 Ombord

M/S APOLLO.

Tillbaka till Rederi Ab Slite.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till Nordisk Færgefart A/S.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till British Channel Island ferries.

Tillbaka till Truckline Ferries.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Eckerö Line.

Tillbaka till LK-Linie.

Tillbaka till Northern Cruise.

© 2017 faktaomfartyg.