M/S AMORELLA.

Byggd 1988 av Brodogradevna Industrija, Split, Jugoslavien.

Varvsnummer. 356.

Dimensioner. 169,40 x 27,61 x 6,26 m.

GT/ NT/ DWT. 34384/ 19862/ 3690.

Maskineri. Fyra Wärtsilä Pielstick 12PC26V-400 dieslar.

Effekt. 24000 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 2420.

Hyttplatser. 1946.

Bilar. 450.

Lastmeter. 970.

IMO. 8601915.

Systerfartyg. ISABELLA. FRANS SUELL. CROWN OF SCANDINAVIA.

1986 02 03. Beställd.

1987 07 18. Sjösatt.

Levererades 28 september 1988 till SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Planerad leverans var i mars. Arbetsnamn på fartyget var "lillasyster". Eftersom fartyget vart försenat, så gick hon även under namnet "Eventuella" eftersom bokningskontoret fick ändra bokningar till dom som ville åka första turen. 

1988 10 01. Lämnade Split för att gå mot Helsingfors.

1988 10 12. Ankom Helsingfors där hon visades upp.

1988 10 14. Insatt i Viking Lines trafik mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1993 02 01. Ca 06:30 Gick fartyget på grund 50 m från Tisterögrunds fyr i Stockholms skärgård, fastnar inte på grundet, utan kunde för egen maskin ta sig in till Stockholm. Fartyget fick skador på flera bottentankar och kofferdammar. Även tanktak uppvisade sprickor med åtföljande mindre vatteninträngning i ovanför dubbelbotten belägna utrymmen, bl a så småningom i det nedersta hyttdäcket, som utrymts. Fartygets egna länspumpar förmådde inte att helt hålla jämna steg med vatteninträngningen. Så hjälp fick tillkallas för länspumpning. Vid ankomst till Stockholm har även diesel olja läckt ut från fartyget. Går tom senare på dagen till Nådendal för dockning med personal från Stockholms Brandförsvar ombord som hjälper till med länspumpning.

1995 02 27. Fick fartyget brand ombord (Hytt).

1995 04 12. Rederiet ändrar namn till Viking Line Ab, Mariehamn, Finland.

1997 06 02 - 1997 06 15. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1998 05. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors under en vecka.

1999 07 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2001 10 10. På resa från Stockholm till Åbo så bröt en brand ut i en hytt, branden släcktes och man tror den var anlagd.

2001 12 24 - 2001 12 25. Julkryssning mellan Stockholm - Mariehamn.

2002 09 01 - 2002 09 12. Varvsuppehåll i Nådendal.

2002 09 12. Avgick Nådendal mot Stockholm.

2002 09 13 - 2002 10 03. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors.

2002 10 03. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo.

2002 11 03. Föll en person över bord på resa Stockholm - Långnäs - Åbo.

2002 12 24 - 2002 12 26. Julkryssning mellan Åbo - Visby - Långnäs - Åbo.

2003 12 24 - 2003 12 26. Ingen trafik under julen.

2004 12 24 - 2004 12 26. Ingen trafik under julen.

2005 01 10. Servicedag på fartyget.

2005 04 04 - 2005 04 08. Ur trafik.

2005 05 19. Bröt en brand ut i en bil som var parkerad på däck 5. Branden kunde släckas av fartygets egen brandbekämpningsgrupp.

2005 09 05 - 2005 09 15.  Ur trafik för varvsöversyn.

2006 10 02 - 2006 10 05. Ur trafik.

2006 12 24 - 2006 12 25. Ingen trafik under julen, liggandes i Åbo.

2007 04 17 - 2007 04 20. Ur trafik.

2007 09 04 - 2007 09 07. Ur trafik.

2007 12 24 - 2007 12 26. Ingen trafik under julen, liggandes i Åbo.

2008 08 08. Så hoppade en person överbord i höjd med Yxlan och man larmade ut sjöräddningen. Visade sig senare att det var en vadslagning om att klara sig och personen hade simmat i land på Yxlan, där han senare gav sig tillrätta.

2008 09 06. Avgick Åbo mot Landskrona för varvsbesök.

2008 09 07. Ankom Landskrona.

2008 09 24. Avgick Landskrona.

2008 09 25. Ankom Åbo.

2008 09 26. Åter i trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2008 12 24 - 2008 12 26. Ingen trafik under julen, liggandes i Åbo.

2009 12 24 - 2009 12 26. Ingen trafik under julen, liggandes i Åbo.

2010 03 04. Lättare kollision med FINNFELLOW utanför Tjärven, samt fastande i isen.

2010 12 24 - 2010 12 26. Ingen trafik under julen, liggandes i Åbo.

2011 04 27 - 2011 04 29. Dockades fartyget i Nådendal för att reparera ena propellern.

2013 01 22 - 2013 02 11. Dockades fartyget i Landskrona.

2013 05 07. Så fick fartyget inte stopp i tid vid backning in mot rampen i Åbo, utan lyckades flytta den ur läge. Fick efter det man tömt däck 4 på bilar, gå till annan kajplats och lossa resten av fordonen. Inga skador vart det på fartyget som kunde gå försenat från Åbo.

2013 05 30 - 2013 06 07. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors.

2013 06 08. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2013 12 14. På resa mellan Åbo - Stockholm gick fartyget på grund vid Hjulgrundet i Ålands skärgård efter det man drabbats av blackout i maskin (omkoppling av hjälpmaskineri berodde det på). Kom loss senare på kvällen och gick till Mariehamn där last och passagerare till Stockholm lossades. 

2013 12 15. Avgick mot Raumo för reparation.

2013 12 22. Åter i trafik. 

2016 01 06. Fick fartyget spricka på det översta däcket i aluminiumet när temperaturen föll över 20 grader på några timmar. I Åbo inspekterade Finska sjöfartsmyndigheten fartyget och godkände att det kunde fortsätta i drift.

2016 01 07. Stoppades i Stockholm av Svenska sjöfartygsmyndigheter på grund av samma sak som Finska sjöfartsmyndigheter godkände. 

2016 01 08. Kunde avgå sedan man gjort en provisorisk lagning. 

2016 01 27 - 2016 02 11. Ur trafik för dockning i Landskrona dä man bland annat åtgärdade sprickan. Invändigt uppfräschades vissa delar.

2018 01 22 - 2018 02 04. Varvsbesök.

2020 03 21. Insatt mellan Åbo - Långnäs - Stockholm.

2020 05 28. Insatt mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2020 09 20. På resa från Åbo mot Mariehamn - Stockholm så fick fartyget grundkänning vid Hjulgrund och man beslöt att gå mot Järsö i Ålands skärgård för stabilisera läget. Ombord finns 207 passagerare och ca 80 besättningsmän. Under eftermiddagen evakuerades passagerarna med hjälp av sjöräddningen från fartyget till Svinö för vidare befodran med buss till Mariehamn. 

2020 09 23. Drogs loss från grundet av bogseraren JUPITER och bogserades till Långnäs för lossning av frakt och bilar. 

2020 09 24. Bogserad från Långnäs av KRAFT, JUPITER och NEPTUN mot Turku Repairyard, Nådendal dit man kom på kvällen.

2020 10 01. Mindre brand i en hjälpmaskin som kunde släckas snabbt.

2020 10 29. Lämnar varvet och går med bogserbåtarna Iso-Pukki och Neptun till Åbo. 

2020 11 04. Åter i trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.

2022 03 01. Ankom Åbo på sin sista tur mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo. Togs ur trafik och läggs upp i Åbo för anspassas för sin nya trafik.

2022 03 31. Avgick Åbo mot Helsingfors.

2022 04 01. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm.

2022 06 16 - 2022 08 13. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn.

2022 08 04. Såld till Corsica Ferries France SA, Bastia, Frankrike.

2022 09 17. Sista avgång från Stockholm mot Mariehamn - Helsingfors.

2022 09 21. Avgick Helsingfors mot Genua.

2022 10 03. Ankom Genua.

2022 10 13. Övertagen av dom nya ägarna. Satt under Italiensk flagg, hemmahamn Genua. Omdöpt till MEGA VICTORIA. Ombyggd och renoverad vid Zincaf, Genua.

2023 05 19. Insatt i Corsica Ferries trafik. Första turen mellan Vado Ligure - Bastia.

M/S AMORELLA.

M/S AMORELLA.

M/S AMORELLA.

M/S MEGA VICTORIA.

Ritning. Ombord 1. Ombord 2. Ombord 3.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka Corsica ferries.

© 2023 faktaomfartyg.