HMS ÄLVSNABBEN.

Byggd 1943 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 380.

Dimensioner. 102,17 x 13,56 x 4,77 m.

Brt. 4460.

Maskineri. En B&W-Eriksbergs 950V F-90diesel.

Effekt. 3000 ihk.

Knop. 12,5.

IDno. 6130995.

Systerfartyg. FENRIS. FENJA. FROSTE. FYLGIA.

Beställd av Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1942 08. Såld under byggnation till Svenska flottan och man beställde ombyggnad av fartyget från handelsfartyg till minutläggare.

1943 01 19. Sjösatt.

Levererades i april 1943 till Svenska flottan. (M 01).

1943 10 26. Kolliderade med VINDÖ på Mysingen. Ett stort hål revs upp i bordläggningen och fartyget var i sjunkande tillstånd, då det sattes på grund vid Söderhälls fyr.

1943 10. Efter några dagar kunde fartyget dras loss och bogseras in till varv för reparation.

1947 04 28. Gick fartyget på grund vid Lindholmsgrundet. Bogserades senare under dagen till Hårsfjärden.

1947 05 06. Dockades fartyget in till Beckholmsdockan för reparation.

1947 06. Åter i tjänst.

1954. Gjorde fartyget sin första långresa, det vart 25 st sammanlagt, varav två var jorden runt.

1980 03 20. Ankom Karlskrona på sin sista långresa.

1982. Så rangerades fartyg ut ur den militära organisationen. Det var en del som var intresserade att köpa fartyget, bland annat så var det planer att fartyget skulle läggas upp vid Gröna Lund.

1982 07. Såld till A. Lindberg Metaller Ab, Karlskrona för upphuggning

1982 10. Så påbörjades upphuggningen under hösten vid Verkö.

HMS ÄLVSNABBEN.

Tillbaka till Militära fartyg.

© 2015 faktaomfartyg.