T/S ALDEBARAN.

Byggd 1919 av Fredrikstads MV, Fredrikstad, Norge.

Varvsnummer. 223.

Dimensioner. 91,62 x 14,38 x 6,33 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2657/ 1552/ 4600.

Maskineri. En STAL turbin, kopplad till två turboelektriska motorer

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Ab Lindholmen-Motala trippelångmaskin.

Effekt. 890 ihk.

Knop. ?.

RN. 6180.

IDno. 3006180.

Systerfartyg. AQUILA. ARCTURUS.

1919 09 18. Provtur.

Levererades i september 1919 till Erik Brodins Rederi AB, Torö.

1919 09 25. Fartyget gör sin första resa. Dock fick det maskinhaveri efter några timmar och fick bogseras i hamn. Genom åren fortsatte problemen med maskineriet.

1921 12. Rederiet går i konkurs. Fartyget övertas av AB Svenska Handelsbanken.

1922 01 04. Såld till A/S Forenede Rederier (Görrisen & Co A/S), Kristiania, Norge. Omdöpt till ESTHER ELINA

1926 04. Såld till AB Transmarin, Helsingborg. Omdöpt till WANJA. Fartygets maskiner byts ut. De två turboelektriska motorerna och en STAL-turbin ersätts av en trippelångmaskin på Lindholmen-Motala i Göteborg.

1932. Vid Svenska Björn upptäcks att en tysk skonare med namnet CLARE ELISE håller på att sjunka. Wanjas livbåt sätts i sjön och fyra man från skonaren kan räddas.

1933. På resa från Boca Grande till Sverige råkar fartyget ut för hårt väder i Atlanten. Rodret skadades och WANJA drev i sex dygn innan en bärgningsångare nådde fram.

1933. Under sommaren. Timmermannen drunknar vid en simtur i Kivik.

1937. En timmerman skadas svårt under arbetet ombord vid uppehåll i Danzig. Han avlider senare på sjukhus.

1939 10 14. På resa Boca Grande - Stockholm med fosfat stoppas fartyget utanför Sandy Island, Kirkwall av ett brittiskt örlogsfartyg. En brittisk prisbesättning går ombord och skall ta fartyget i hamn i Kirwall. Dock går fartyget på grund.

1939 10 23. Efter flera dagars arbete ger man upp försöken att bärga fartyget. Det överges och blev vrak.

S/S WANJA.

Tillbaka till Transmarin.

© 2012 faktaomfartyg.