M/S ÆRØSUND.

Byggd 1960 av Husumer Schiffswerft AG, Husum, Väst-Tyskland.

Varvsnummer. 1118.

Dimensioner. 54,75 x 9,88 x 2,51 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 396/ 169/ 221.

Maskineri. Två MaK MAU 423 dieslar.

Effekt. 800 hk.

Knop. 13,0.

Efter ombyggnad. Två MWM TBD 440-6 dieslar.

Effekt. 1060 hk.

Knop 13,0.

Passagerare. 700 (senare omklassad till 400).

Bilar. 40.

 Godsvagnar 5-6.

IMO. 7034713.

1960 03 27. Sjösatt.

Levererades 25 maj 1960 till Dampskibsselskabet Ærø A/S, Ærøskøbing, Danmark.

1960 05. Insatt mellan Ærøskøbing - Svendborg. Denna färja var Danmarks enda privata järnvägsfärja.

1970. Ombyggd vid Søby Motorfabrik & Staalskibsværft, Ærø. Bland annat vart fördäcket överbyggt.

1990. Byts maskineriet ut.

1995 01 01. Överförd till Det Ærøske Færgetrafikselskab, Ærø. Därefter utchartrad till D.Æ.F.

1995. Avslutades trafiken med järnvägsvagnar.

1999 08 15. Sista dagen i trafik, därefter upplagd i Ærøskøbing.

2000 08 17. Såld till Frank Steen, Svendborg, Danmark.

2001 08. Påbörjas ombyggnad vid Kerteminde till ett Cirkus skepp och sattes in för "Cirkus himmelsblå". Gick runt till olika Danska hamnar.

2005 04 20. Såld till Svendborg Shipping Management ApS, Svendborg, Danmark.

2005 05 10. Omdöpt till ÆRØSUND II.

2006. Upplagd i Svendborg.

2010 03 16. Såld till Tonny Madsen A/S, Svendborg, Danmark.

2013 12 06. Slet sig i hamnen i Svendborg i hårt väder.

2014 10 04. Bogserad från Svendborg av bogserbåten NAJA till en position ca 600 meter från land vid Ballen, Fyn.

2014 10 05. kl 14,00 påbörjades sänkningen av fartyget vid Ballen, Fyn, där det ska användas som konstgjort rev.

 

 M/S ÆRØSUND.

 M/S ÆRØSUND II.

Ombord. extrabilder när fartyget sänktes.

Tillbaka till Ærø färjor.

© 2012 faktaomfartyg.