S/S AARHUS.

Byggd 1912 av Burmeister & Wain's Maskin og Skibsbyggeri, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 283.

Dimensioner. 88,31 x 11,94 x 5,18 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1627/ 835/ 919.

Efter ombyggnad. 1972/ 1037/ 829.

Maskineri. Ångmaskineri.

Effekt. 2300 ihk.

Knop. 15,5.

Passagerare. 528.

Hyttplatser. 243.

IMO. 5504956.

1911 09 12. Beställd.

1911 11 17. Kölsträckt.

1912 03 30. Sjösatt.

1912 06 03. Provtur.

Levererades 8 juni 1912 till DFDS, Köpenhamn, Danmark.

1912 06 10 - 1939 06 25. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus.

1917. Tillfälligt insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Horten - Oslo.

1930 02. Ombyggd.

1937 04. Ombyggd i Nakskov.

1939 06 26 - 1939 08 14. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn.

1939 08 14 - 1939 10 24. Upplagd i Köpenhamn.

1939 10 25 - 1940 08 09. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus/Aalborg.

1940 08 09. Ankom Köpenhamn och blev upplagd.

1944 04 18. Beslagtogs av Tyska ockupationsmakten.

1944 05 08. Registrerad för Weichsel-Dampfschiffsfahrt A.G. Danzig, Tyskland. Omdöpt till MARBURG. Ombyggd till lasarettsfartyg.

1945 01 18 - 1945 05. Insatt som lasarettsfartyg.

1945 04 23. Ankom Köpenhamn.

1945 06 14. Återlämnad till DFDS. Omdöpt till AARHUS.

1945 07 03 - 1945 07 08. Gjorde fartyget tre resor mellan Helsingör - Nørre Sundby.

1945 07 31 - 1945 09 07. Insatt mellan Köpenhamn - Torshavn.

1945 09 13 - 1945 11 10. Ombyggd till trupptransportfartyg vid Aalborgs Værft A/S, Aalborg.

1945 11 14. Utchartrad till Danska myndigheter, som i sin tur chartrar ut fartyget till Engelska myndigheter som trupptransportfartyg.

1945 11 14. Avgick Köpenhamn mot Tilbury.

1945 11 18. Ankom Tilbury.

1945 12 21 - 1946 02. Insatt mellan Tilbury - Oostende.

1946 02 - 1946 04. Insatt mellan Tilbury - Hoek Van Holland.

1946 04 - 1946 08 15. Insatt mellan Tilbury - Antwerpen.

1946 08 15. Avgick Antwerpen mot Köpenhamn.

1946 08 18. Ankom Köpenhamn, upplagd.

1946 11 26. Ankom Helsingör för att bli uppfräschad.

1948 02 09. Så beslutar styrelsen i DFDS att fartyget ska säljas till skrot.

1948 04 14. Upplagd i Köpenhamn i avvaktan på försäljning till upphuggning.

1948 06 11. Efter det att KJØPENHAVN hade förlist, så beslutade man att fartyget skulle renoveras.

1948 06 17. Ankom Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingör för ombyggnad och uppfräschning, samtidigt ombyggd med oljeeldning i pannorna.

1948 12 07. Omdöpt till BOTNIA.

1949 03 02. Avgick Helsingör.

1949 03 07 - 1949 05 16. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus/Aalborg.

1949 05 20. Avgick Köpenhamn mot Helsingfors.

1949 - 1966. Under sommarmånaderna, Insatt mellan Köpenhamn - Helsingfors.

1950 03 13 - 1950 03 23. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus/Aalborg.

1950 04 13 - 1950 05 07. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus,

1950 11 - 1950 12 07. Insatt mellan Köpenhamn - Torshavn.

1951 03 30 - 1951 05 18. Insatt mellan Köpenhamn - Torshavn.

1951 11 06  - 1951 11 16. Insatt mellan Köpenhamn - Torshavn.

1952 04 22 - 1952 04 29. Insatt mellan Köpenhamn - Torshavn..

1966 09 17. Avgick Köpenhamn på sista resan mellan Köpenhamn - Helsingfors.

1966 09 23. Ankom Köpenhamn och blev upplagd.

1966 10 10. Dockades fartyget vid Burmeister & Wain's, Köpenhamn för botteninspektion.

1966 10 26. Avgick Köpenhamn mot Haviksbugten, Norge dit hon ankom dagen därpå.

1966 11 02. Såld till Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge. Upplagd som logementsfartyg för arbetare som höll på med en ny aluminiumfabrik.

1967 08 08. Bogserad från Karmøy till Ålesund.

1967 08 10. Upplagd som hotellfartyg i Ålesund under en mässa.

1967 09 02 - 1967 09 07. Under en storm fick fartyget skador.

1967 09 09. Ankom Husøy, Tønsberg där fartyget blir upplagt.

1973 02. Ankom under bogsering till Bo'ness, Skottland för upphuggning.

1973 02 21. Påbörjades upphuggningen av P. & W. MacLellan Ltd, Bo'ness, Skottland.

S/S BOTNIA.

Tillbaka till DFDS.

© 2012 faktaomfartyg.